תפריט
בלוג BEST LIFE > אופנה > אופנה: היסטוריה של סגנון וטרנדיםהרעיון

אופנה: היסטוריה של סגנון וטרנדיםהרעיון

אופנה: היסטוריה של סגנון וטרנדיםהרעיון

אופנה

אופנה: היסטוריה של סגנון וטרנדים

הרעיון של אופנה, כולל טרנדים ובחירות סגנוניות בהלבשה ואביזרים, הוא ללא ספק עתיק כמו המין האנושי עצמו. מהבגדים הארוגים הראשונים בעידן הפליאוליתי ועד לתפירה המשוכללת של תצוגות מסלול מודרניות, האופנה התפתחה והתפתחה בתגובה להשפעות תרבותיות משתנות, התקדמות כלכלית וטכנולוגית, וגישות משתנות ללא הרף כלפי מגדר, ביטוי ויופי. במאמר זה, נבחן מקרוב את ההיסטוריה הארוכה והמפוארת של האופנה – ונשרטט את התפתחותה מתקופה שבה סגנון ולבוש הונעו בעיקר מכורח המציאות לתעשייה המגלגלת מיליארדי דולרים ומניעה תופעות תרבותיות.

התקופה הפליאוליתית ושחר הלבוש

לאורך כל התקופה הפליאוליתית – בערך משנת 10,000 לפנה"ס ואילך – עסקו בני האדם הקדומים בעיקר בהישרדות, וככאלה, בגדיהם היו בסיסיים ופונקציונליים: פרוות בעלי חיים נעטפו וחגורות סביב גופם כהגנה בסיסית מפני הקור, וסלים פרימיטיביים עוצבו מעשבים וחוטים לאחסון ציוד ציד וליקוט.

בואו של העידן הניאוליתי – המסומן על ידי הופעת בד ארוג בסביבות 7000 לפנה"ס – יראה את תחילתו של הלבוש כמענק מאורגן. שיטות ייצור הבד בתקופה זו היו מייגעות, וכללו שימוש במעבורות ומחטי עצם, וככאלה, רק למעטים מחברי החברה – בדרך כלל העשירים והמוערכים ביותר – הייתה גישה לצורת לבוש מוקדמת זו.

לידת הקוטור

האימפריה הרומית ראתה תקופה של עושר יוצא דופן, ואזרחיה הפגינו את עושרם באמצעות בגדים מורכבים להפליא. אמנות הקוטור הרומי הגיעה לשיאה במאה ה-5 לפנה"ס, כאשר בני המעמד הגבוה בחברה נהגו לקשט את עצמם בבגדים מפוארים ויקרים. בגדים כאלה נוצרו על ידי חייטים מומחים, או "קוגניטיביים", וכללו כל דבר, החל מבדים ואבני חן ראוותניים ועד עבודות מתכת וקישוטים מעוטרים.

נפילת האימפריה הרומית ראתה עידן חדש של תחפושות החל להופיע. התרבות והטקסטיל של המזרח – במיוחד המזרח הרחוק – הוכנסו לאירופה, והיוו השראה לעידן חדש של לבוש. במאה ה-16 התפתח סטנדרט הלבוש למערכת של חלוקות היררכיות: רק הכתר והחצר הורשו ללבוש בדים או צבעים מסוימים, בעוד שבני המעמדות הנמוכים הוגבלו לבדים פשוטים וכהים יותר.

התרחבות תעשיית האופנה

המהפכה התעשייתית במאה ה-18 ראתה את קפיצת המדרגה הענקית שתוביל בסופו של דבר לתעשיית האופנה המודרנית שאנו מכירים כיום. עם כניסתו של מנוע הקיטור, ייצור בגדים היה מסוגל כעת להתרחש בקנה מידה חסר תקדים, מה שהוביל למסחור המוני של אופנה.

יחד עם כניסתה של מכונת התפירה בשנת 1800, תעשיית האופנה המודרנית החלה לקרום עור וגידים. לבדים הייתה כעת גישה לשפע של בדים, טקסטורות והדפסים, מה שאפשר להם לבטא את החופש היצירתי והאינדיבידואליות שהיו שמורים קודם לכן לאליטה העשירה.

באמצע 1900, אופנה היתה נגישה ובמחיר סביר בקנה מידה עולמי. זאת, כמובן, בנוסף לשפע של פיתוחים וטכניקות חדשות בתחום האופנה, כולל חומרים חדשים כמו בדים סינתטיים, והכנסת בגדים מוכנים ללבישה – מה שאיפשר למי שלא יכול היה להרשות לעצמו בעבר בגדים בהתאמה אישית לגשת לטרנדים אופנתיים.

עם הופעת האינטרנט בסוף שנות ה-90 זינקה תעשיית האופנה לתעשייה המגלגלת מיליארדי דולרים. הידע העולמי על אופנה הגיע לפתע לשיא של כל הזמנים, כאשר בלוגים ואתרי אופנה הפכו נגישים יותר מאי פעם. היכולת להתחבר לאוהבי אופנה מרחבי העולם פינתה את מקומה לגישה חדשה והיפר-אישית לסגנון ולזהות אישית, ושלל טרנדים חדשים החלו לצוץ – כולל אופנת רחוב ואופנת DIY.

כיום, המגמה באופנה היא גיוון והכלה – כאשר אור הזרקורים מופנה לתצוגות מסלול המציגות דוגמניות פלאס סייז, טרנסיות ונזילות מגדרית, ומעצבים המבקשים ליצור פריטים המיוצרים באופן אתי כדי לעזור לסגור את הפער בנושאי הקיימות של התעשייה.

עתיד האופנה

מה צופן העתיד לאופנה אינו ידוע, כמובן. אך ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם, רבים מצפים להופעתם של בדים וחומרים חדשים, כמו גם טכנולוגיות חדשות כגון הדפסה תלת ממדית וטכנולוגיה לבישה. ככל שהיחס למגדר, יופי וזהות משתנה, כך גם הציפיות שלנו לגבי מה אופנה יכולה להיות, ואין לדעת אילו טרנדים עשויים לצוץ מתוך הנוף המשתנה ללא הרף. כל מה שבטוח הוא שההיסטוריה של האופנה רחוקה מלהסתיים.

מאמרים נוספים

אופנה: סקירה קצרה של המגמות האחרונות

אופנה: סקירה קצרה של המגמות האחרונות

האופנה מתפתחת ללא הרף. המונח מתייחס באופן כללי לסגנון הפופולרי הנוכחי בתרבות נתונה, אך הוא יכול להתייחס גם לטרנד ספציפי בלבוש או אביזרים שהיה פופולרי…

קרא עוד »
אופנה: המהפכה המתמשכת של הסגנון המודרני

אופנה: המהפכה המתמשכת של הסגנון המודרני

מאז ימי מצרים העתיקה, בני האדם הפכו זה מכבר את הבדים שלבשו לאופנה מודרנית. לאורך מאות שנים, האופנה עברה שינויים ואבולוציה בלתי פוסקים, והטמיעה ללא…

קרא עוד »